Bas Griffioen schreef Het Derde Anagram na onderzoek en inspiratie op locatie, met één doel voor ogen: meer eer voor de grondlegger van de moderne wetenschap. Gedreven door zijn fascinatie voor Galileo Galilei, zijn liefde voor Italië en zijn interesse in hoe kennis zich door de eeuwen heen ontwikkelt, verweeft hij historische feiten met literaire spanning.

Hij bezocht de beschreven locaties en schreef dit boek in een eigen toon waarin geschiedenis, verbeelding en waarheid samenvallen. Zijn debuutroman is zowel een zoektocht door de tijd als een verkenning van hoe waarheden elkaar vinden.


Over het project

De roman is gebaseerd op uitgebreid historisch onderzoek, geïnspireerd door de brieven van Maria Celeste vanuit het klooster in Arcetri, Galilei’s Aula Magna in Padova, de uitvinding van de telescoop in Middelburg en de illegale druk van zijn werken door Elsevier in Leiden. De auteur werkte in alle rust en volledig zelfstandig. Hoewel de verhaallijn volledig uit zijn hand kwam, maakte hij bij het schrijven bewust gebruik van ChatGPT als instrument voor structuur, stijl en verrijking – als een moderne vorm van samenwerking tussen mens en machine.

In een poging om hetzelfde gevoel als Maria Celeste – de dochter van Galilei – te krijgen, is de schrijver ook een week bij de nonnen van ‘De Suore Oblata’ in Florence verbleven, om aan zijn boek te werken. Een mooie minimalistische verblijfplaats op een steenworp afstand van de Dom van Florence. Hieronder een indruk van dat unieke plekje in Florence:


Bronnen en verantwoording

Er is in deze uitgave niets overgenomen uit andere boeken. Bas heeft enkele boeken over Galilei gelezen en verder veel onderzoek gedaan, online en op locatie. Zo heeft hij alle locaties bezocht die in het boek voorkomen. Maar ook andere steden waar Galilei actief is geweest, zoals Pisa, Siena en Rome. Ze komen niet in dit boek aan bod, maar zijn wel belangrijk geweest in zijn leven. Het boek van Dava Sobel is een aanrader en heeft me geïnspireerd om ook de warme kanten achter de man te belichten. De brieven die in het boek voorkomen bestaan niet echt, maar zijn in de stijl en met het gevoel geschreven zoals de echte brieven die van zijn dochter Maria Celeste bewaard zijn gebleven.


Met dank aan

• Dominique, Senna en Finn voor hun geduld en inspiratie.
• Bijzondere dank aan Roos die het hele boek heeft geredigeerd.
Harry die het boek zo prachtig heeft vormgegeven.
• Ilke, Gerard, Jan en Ton; de proef-lezers van het boek.
• Lex van het NIKI in Arcetri, die toegang tot de brieven voor me regelde.



Heb je een vraag of opmerking? Stuur een mail.